For till ett av mina favoritställen igår

På sommaren går det mycket mindre pengar för mig konstigt nog. När jag är sugen på något nytt så far jag bara till närmsta grusgrop och plockar sten istället.

Var ut med ungarna igår som jag skrev. Planterade blommor tillsammans med Milton och lekte i sandlådan tills det kröp i kroppen på mig av rastlöshet så jag försökte få Milton att gå in igen men han totalvägrade förstås, ville vara ute längre. Kom då på att svärföräldrarna och svärmorfar var i stugan som bara är några mil ifrån oss så vi packade en fikakorg och åkte upp dit. Fikade en stund men det var så kallt både inne och ute och Milton (och jag) frös så vi åkte hem ganska snabbt igen.

Stannade till vid ett av mina favoritställen på vägen hem. Det gick så bra det för bägge barnen hade däckat i bilen. 



Milton sett genom lastgallret bak i bilen. Han var så söt då han sov. 



Elliot sov gott han med, det var precis lagom varmt i bilen, ute var det bara 14 grader varmt och så blåste det svinkallt.



Den här grusgropen ligger ungefär 5 km från vårt hus så det är nära och bra, helst för en stenälskare som jag. Kan gå här i timmar och leta sten. Dras till färgerna och formerna. 



En vacker lila sten som jag släpade hem sedan =)



Mycket med härlig sten...


Har alltid varit fascinerad av stenar, har plockat så länge jag minns och nu är det Milton som tagit efter. Han hoppade jämfota av glädje över att få åka och plocka stenar men så somnade han, stackarn. Ville inte väcka honom då han sov så gott.

Mitt favoritställe att leta sten är i de tomma forsrännorna när de inte släpper på vatten. Brukar åka till olika kraftverk och gå och leta runda slipade stenar efter strandkanterna. Har hittat mycket fint då.



Det blev lite stenar som fick åka hem med oss igår. Lägger upp dem fint i rabatterna och under stuprören..


Kossorna i Långvattnet

Som jag skrev igår så skulle vi åka till Långvattnet idag och titta på då de släppte ut kossorna på sommarbetet. Det var jättekul. Jag trodde att Milton skulle vara livrädd för han är rädd för allt men han tyckte att det var jättekul och tyckte verkligen om hönorna och hästen jättemycket.




Först så tittade vi på hönsen. Milton sprang fram till dem på en gång och började prata med dem. Var riktigt roligt att få följa med och se hur han lyste upp av att se djuren. Fredrik har surrat länge om att skaffa hönor men jag har varit emot det men nu så kanske jag kan tänka mig det.



"Heeeeejjjj pappa tupp"  citat Milton



Otroligt vacker tupp. Vilka härliga färger.



Lilla ponnyn var en stor succe bland barnen..



Ett besök inne i lagårn innan utsläppet var populärt fast jag tror att det  var vi vuxna som uppskattade det mest. Ungefär en tredjedel av ungarna var skiträdda för korna, en tredjedel var ganska så nonchalant inställda mot dem (Milton var en av dem) och resten sprang runt som galningar runt korna och klappade. Var roligt att se.



Söta kalvarna





Väldigt fin lagård, alldeles nygjord.



Efter rundturen i lagårn så blev det fika på traktorflaket under tiden som kossorna släpptes ut.



Dax att få komma ut i det gröna. Man såg hur de längtade ut.



Fick ingen bra bild på hur de hoppade och skuttade. det var precis som i reklamfilmen på tv. De hoppade och skuttade och såg allmänt överlyckliga ut.



Var så roligt att se dem så glada både barnen och korna.



Första parkett för barnen.

Var så roligt att få följa med idag och jag är glad över att de kan göra sådana här utflykter på dagis. Det är inte många som kan det.

Var roligt att få förklara och visa saker för de små som inte kan så mycket. Många frågor blev det till bonden både från mig och barnen =) Ska definitivt ta med mig Milton och åka dit fler gånger och hälsa på. Alla barn behöver vistas runt djur.
Nu ska jag ta och lägga mig på soffan och vila mig lite och se Äntligen hemma.

Ha det gött
              
Åsikter och kommentarer
Postat av: Erika

vad fina bilder :)



och vad mycket sten :P



kram

2009-06-03 @ 17:31:37
URL: http://stoltmammatillmira.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

       
RSS 2.0