Urkult

Idag har jag och Elliot varit på Urkult i Näsåker. I regnet gick vi och tittade på allt folk som packade ihop sina tält och pinaler och grämde mig över att jag missat alltihopa i år igen.

Jag kunde inte säga nej till Jörgen när han frågade om jag kunde jobba lördagen för man måste ju passa på då man inte vet hur mycket jobb det blir framöver. Så givetvis jobbade jag hela dagen fast jag hade glatt mig så åt att vara ledig urkultshelgen.

Tänkte att jag skulle åka dit på kvällen, slutade ju halv 7 så då tänkte jag att jag kunde ta ungarna och åka dit. Det tänkte inte Fredrik. Vi blev lite oense och det slutade med att jag inte åkte. Trots att Magnus ringde och erbjöd mig en gratisbiljett (inträdet är på 450 kr/kväll ni kan ju fatta att det sved att säga Nej tack.)

Fredrik ville umgås med mig för en gångs skull, har inte hunnit ses så mycket för jag har jobbat så mycket men det blev inte mycket umgänge bara vi två för Elliot vägrade att sova, skrek och vägrade vara still och var vaken till kvart i tolv, då var vi bara trötta, stressade och irriterade för att prata med varann så det var bara att sova. 

Jag som längtat så efter urkult hela året. 


Jag kanske ska förklara vad urkult är för något för er där ute som inte vet.

Så här står det på urkults hemsida. De kan förklara bäst själva för er =) 

Festivalen

Urkult är utan tvekan en av de vänligaste festivalerna i Sverige.

Människor i alla åldrar från alla kulturer träffas för tre dagars underbar musik, workshops och teater. Festivalen är känd för att vara en bra plats för familjer och barn.

Här finns god ekologisk mat, men kanske framförallt - en underbar stämning på en av de vackraste platser som en festival kan utspela sig på. En naturlig amfiteater inramas av norra Sveriges tallskogar mot en bakgrund av Ångermanlandsälvens mäktiga brus.

Urkult har tre olika scener där musik växlar kontinuerligt under hela festivalen. Här finns kurser, seminarier, workshops, ett cirkustält och mycket, mycket mer.

Kom med oss och upplev en fantastisk folkfest!

Det var så det började

Urkultsfestivalen, eller Festival vid Nämforsen som var det ursprungliga namnet, började över en kopp kaffe vid ett köksbord. Mia Tejle och Ken Day, dedikerade musikentusiaster, hade en idé som växte och växte. Denna idé har nu växt fram till den 16:e Urkultsfestivalen.

Vårt mål är att hålla kostnaderna för biljetter och mat så låga som möjligt. Vi är en ideell organisation. Eventuella vinster återinvesteras i festivalen för att göra nästa års festival ännu bättre.

Mer information om vår policy om att bara använda ekologiskt producerade livsmedel samt andra principer som är grunden för vårt arbete och utveckling av Urkultsfestivalen, finns att läsa under föreningen.

Festival i fullmåne

Festivalplatsen, belägen ovanför hällristningarna vid Nämforsen har varit platsen för festivalen sedan allt började i augusti 1995. När mörkret faller, tänds brasorna och festivalplatsen förvandlas till en vacker, miljövänlig och välkomnande plats. Den ursprungligen festivalen öppnades vid fullmåne. I dag är eldnatten med dans, sång, trummor och eld, ett skådespel som man inte bör missa!

Elda

Foto: Mattias Lundblad

Det goda värdskapet

Urkultfestivalen har överlevt tack vare en mängd eldsjälar som under åren lagt ner oändligt mycket tid på att utveckla och anpassa festivalen till det stora antal besökare, som allt eftersom fick upp ögonen för folk- och världsmusikfestivalen mitt i glesbygden. 2008 fick Urkult tilldelades första pris i "Det goda värdskapet" i klassen arrangemang.


©Jenny Staaf, Gylleneskor (www.jennystaaf.com) urkult 2009

©Jenny Staaf, Gylleneskor (www.jennystaaf.com) Urkult 2009

 

 

 



Jag lånade bilder från olika hemsidor.

Det är härligt, varmt, hemtrevligt, mysigt, snälla människor, bra musik, och alla andra ord som betyder att det är en bra festival. Jag har bestämt mig. Jag ska fixa till husvagn och nästa år är det jag (och kanske) barnen som sover där från torsdag till söndag första helgen i augusti.

              
Åsikter och kommentarer
Postat av: Anna

Nä, va trist å missa det.. En festival jag förmodligen trvits som fisken i vattnet på..=)

2010-08-09 @ 09:56:50
URL: http://sinnersandsaviours.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

       
RSS 2.0