Gravid vecka 37+6

Tänkte att jag skulle uppdatera lite om hur jag ser ut...



Byxerna går inte upp över magen, tröjan går inte ner över magen och koftan jag har haft har stickts hela dagen och Milton har härjat runt. Har inte varit på så bra humör med andra ord.... Har skrikit mycket idag

Känns som magen har sjunkit iaf och jag får sova ganska bra jämfört med när jag väntade Milton, Det är ett plus =)

Du är på dag 266 av 280. (95%).
Du är i vecka 38.
Du har gått 37 fulla veckor och 6 fulla dagar (v37+6).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Fre 19 dec 2008
Du har 14 dagar kvar till förlossning.

Vecka 37 - 22 nov - 28 nov 2008

Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärthjud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet vid denna tidpunkt är 34.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan nu variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka 9 cm i diameter. De restrerande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis mellan 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 cm. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.



Vecka 38 - 29 nov - 5 dec 2008

Kroppen: Om inte barnet vänt på sig själv kan det bli tal om sätesbjudning då barnet föds med baken/benen först. Om kvinnan har rymligt bäcken kan det gå bra, i annat fall brukar barnmorskan hjälpa till att vända barnet för att undvika sätesbjudning. Man får då vila en stund och sedan kopplar man in CTG och dropp med livmoderavslappnande medel. Barnmorskan trycker sedan försiktigt barnet i rätt riktning. Det kan vara smärtsamt för mamman och barnet kan vilja vända tillbaks igen varför vissa sjukhus väljer att göra kejsarsnitt istället.

Barnet: Nu är barnet helt fullgånget och navelsträngen är cirka 50 cm lång.



Fredrik tyckte att vi skulle ta ett kort sett ur Miltons perspektiv. Jag höll på att skratta ihjäl mig...



Jag tog ett sett från mitt håll också..



Zebramagen tittade fram.... Bebis kom ut nu!!!!! Nu är jag less på att vänta. ..
              
Åsikter och kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

       
RSS 2.0